Nästa station, Gimarp!
close
EN

Häng med till det självklara stoppet - Gimarp!

När tåget stannar i Gimarp kan besökarna numera bli serverade smarrigheter under tak. För föreningen och Ohsabanan är det här en stor grej. Det innebär att de kan få ut ännu mer av sin ideella superkraft, och förhoppningsvis locka fler passagerare över tid. Så sätt dig till rätta, ha biljetten redo, och följ med oss på en åktur. Nu ska du nämligen få veta hur allt det här gick till.

Dela inlägg

Öster om Värnamo löper Ohsabanan, en 14,5 kilometer lång smalspårig museijärnväg kantad av vacker natur och historiens vingslag. Banan drivs och trafikeras av Ohs bruks Järnvägs Museiförening. Det här har alltid varit en riktig upplevelse för tågentusiasterna, men antalet tågentusiaster som söker sig hit har med åren tunnats ut. Sedan starten på 1970-talet var det inte mycket som hade förändrats här. Något behövde göras.

– Som besökare vill man ha mer än en upplevelse av att bara åka tåg. Utmaningen för många ideella föreningar är besökarna, konstaterar Oscar Rydsjö, som sedan ett par år tillbaka är marknadsansvarig för Ohsabanan.

– Vår inkomstkälla kommer framför allt från de som besöker oss och vi konkurrerar mot kommersiella turistattraktioner.

Det var dags för något nytt för att föreningen, med siktet inställt på att bevara Ohsabanan, skulle kunna leva vidare.

Det fanns dock ett riktigt populärt arrangemang. Sedan 2008 har föreningen arrangerat Tomtetåget, ett stämningsfullt event där besökarna åker ångtåg upp till Gimarp för att träffa tomten, grilla korv och äta julfika.

– Vi har sålt slut på biljetterna samma dag som de har släppts. Problemet har varit att allt har varit provisoriskt. Vi har inte kunnat ta hand om våra gäster på ett bra sätt och det har varit dålig standard på toaletter och servering, berättar Oscar.

Började spåna

Det fick föreningen att spåna vidare på sitt vinnande koncept. Om föreningen hade kunnat erbjuda servering under tak skulle det nämligen ha varit betydligt mycket enklare att genomföra attraktiva evenemang. Samtidigt hade de med sig att det är beställningståg för företag som ger bäst avkastning per ideell timme.

– Så vi började klura på hur kan vi förbättra vår verksamhet.

Det blev en hel del diskussioner vid fikabordet. Kanske skulle man vid mittenstationen Gimarp kunna skapa ett nytt stationshus? Området skulle kunna göras attraktivt för både arrangemang och temaresor om det fick ett väderskydd, bättre serverings-möjligheter, toaletter och grillplats.

Så slog föreningen slag i saken. En projektgrupp bildades och Oscar, som då var relativt ny i föreningen, började tillsammans med de övriga att göra en kartläggning, analys och projektbeskrivning. Hans roll var att få ett marknadsperspektiv på Ohsabanan.

"Ju fler man får med sig, desto större sannolikhet att det här lever vidare"

På årsmötet presenterades idén, som ledde till en lång diskussion inom föreningen. Hur skulle man ställa sig till det museala i förhållande till det affärsmässiga?

– Sådana här byggnader fanns inte på järnvägen när den var aktiv. Byggnaden i sig är inte museisal och det är viktigt att vi inte bygger ett tivoli, utan att vi fortfarande bygger för en museiverksamhet. Vi hade en ganska lång diskussion om hur man gör det på ett bra sätt.

"Allt hänger ihop"

Han konstaterar att föreningen står på tre ben. Dels finns det initiala, alltså att bruksbanan ska bevaras. Dels finns de ideella medlemmarna. Det tredje benet? Besökarna. Alla de tre delarna måste harmonisera för att föreningen ska kunna överleva.

– Om inte medlemmarna tycker att det är kul, dör föreningen. Om man inte bevarar det gamla kommer inte besökarna, och kommer inte besökarna finns inget. Allt hänger ihop. Det här är ett sätt att säkra upp föreningens framtid genom att vi kan få mer avkastning på vår ideella insats.

Förslaget röstades igenom. Föreningen tog kontakt med Smålands turism och destinationsenheten i Värnamo kommun för att få draghjälp.

– Ju fler man får med sig, desto större sannolikhet att det här lever vidare. När vi väl hade fått fram samarbetspartners och kommit fram till att alla har nytta av detta var det bara att sätta sig och fila på ansökan, säger Oscar.
 

Projektet delades upp i mindre småprojekt efter vad som behövde göras enligt kartläggningen. Av Riksantikvarieämbetet beviljades föreningen stöd för toaletter. Av Leader Linné Småland beviljades föreningen stöd för att bygga ett väderskydd med serveringsmöjligheter för upp till 80 personer.

– Tanken är att erbjuda våra besökare bättre komfort. När vi har event som Tomtetåget är det inte roligt för våra besökare att stå utomhus. Ska vi kunna göra beställningsresor åt företag och större organisationer så kräver de mer eller mindre att man ska kunna äta under tak.

Ett fullt utrustat och permanent beredningskök gör det dessutom mycket enklare för föreningen att arrangera event.

– Det har varit rätt tufft tidigare, för det är så mycket som ska fixas till inför. Att kunna ha en färdig anläggning som är redo att användas gör att det bli roligare. Man kan leverera en bättre upplevelse och det tar inte lika mycket tid, säger Oscar.

Vill utveckla bygden

Satsningen gynnar inte enbart föreningen. Den är också en del av ett större, lokalt sammanhang.

– Det finns många som bor i närheten som inte riktigt vet vad Ohsabanan är för någonting. Det här projektet är lika stor del att knyta ihop Ohsabanan med lokalsamhället och det lokala näringslivet.

Det är nämligen ungdomar från området som anställs när Ohsabanan arrangerar beställningståg, och föreningen kommer använda sig av catering från lokala restauranger.

– Vi gör det inte enbart för oss själva, utan vill utveckla hela bygden. Det handlar om långsiktighet i föreningen, att vi får någon form av existensberättigande, ett sammanhang.



Drygt två år efter föreningens beslut om att satsa finns väderskyddet på plats, i tid för den första sommaren. Men det har funnits utmaningar på vägen. Under tiden mellan beviljad ansökan och Jordbruksverkets formella beslut om Leaderstöd hann kriget i Ukraina bryta ut. Oväntade händelser har gett föreningen stora kostnadsökningar.

– Vi är en sådan liten förening att vi inte kan absorbera de här kostnaderna själva. Det har varit den stora utmaningen, berättar Oscar.

Föreningen har försökt att skala bort så mycket som möjligt. Köket kommer till en början sakna innerväggar, de får sättas upp nästa säsong för att sprida ut kostnaderna. Nu söker de pengar för ny, permanent köksutrustning i stället för den som de i nuläget har samlat och lånat ihop.

Haft premiär

Men trots motgångarna känns framtiden ljus. Föreningen har fått beställningståg som inte varit möjliga att genomföra tidigare. Under sommaren blev det premiär för Glasståget, ett samarbete med Sia där besökare åker tåg till Gimarp med glassprovning.

– Vi gräddar kanelbullar och gillar korv, och den som kommer på den bästa glassmaken vinner en biljett till Astrid Lindgrens värld. Vi försöker skapa en all inclusive-upplevelse. Vi hade inte haft möjlighet att göra det så bra om vi inte hade haft den här anläggningen.

Att dela upp allt i mindre projekt, är det något du rekommenderar andra?

– Ja. Det är stora investeringar och om bidragsgivare ser att det är andra som tror på projektet ger det förtroende, liksom att risken sprids ut. För vår del är det skönt att inte allt händer samtidigt. Jag satt och räknade ihop mina timmar på allt jag lagt i det här projektet och det är ju mycket tid. Jag har snittat 25 timmar i veckan det senaste året.

I slutändan, har det varit värt det?

– Ja. Vi använde det för första gången nu under Glasståget i juni och det blev en monumental succé. Det ser bättre ut och funktionen är bättre än jag förväntat mig. Jag och föreningen är supernöjda. Det ska bli otroligt spännande att få visa upp det för fler av våra besökare!

 

Vill du också söka stöd?


Ohs bruks Järnvägs Museiförening fick Leaderstöd från oss för den nya serveringsplatsen i Gimarp.

Läs om hur du också kan söka stöd

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera för att få de senaste nyheterna direkt till din mailinkorg.

Dela inlägg

Fler Reportage

28 september, 2023

"Får rädda oss själva på landsbygden"

28 september, 2023

Sofia och Rasmus drömde om ett lantkafé

close
Tack för att du prenumererar på vårt nyhetsbrev